نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2312
-
الف
+

«خلیل الله افضلی»: مشکلات امنیتی مانع اصلی درحفظ آثار تاریخی افغانستان است

«خلیل الله افضلی» رئیس مؤسسه پژوهشی «بایسنغر» عدم دسترسی دولت و مشکلات امنیتی را بزرگترین مانع برای حفظ بناهای تاریخی افغانستان عنوان کرد.

به گزارش آی فیلم 2،«خلیل الله افضلی» رئیس مؤسسه پژوهشی «بایسنغر» و کارشناس میراث فرهنگی افغانستان از خطر نابودی بناهای تاریخی در این کشور اظهار نگرانی کرد.

وی در یک مصاحبه عنوان کرده است: اکثر آثار تاریخی درافغانستان به خاطر عدم دسترسی دولت،مشکلات امنیتی و نبود امکانات لازم در خطر نابودی قرار دارند و نیروهای خارجی هم توجهی به  حفظ بناهای تاریخی ندارند.

خلیل الله افضلی  ضمن اشاره به کمک 6 میلیون دالری یک نهاد خارجی  برای مرمت و بازسازی بخش‌های باستانی در افغانستان گفت: این برای نخستین بار است که برای حفظ آثار تاریخی در افغانستان چنین کمک مهمی صورت گرفته است و کمک هایی که قبلا در این حوزه انجام می شد خیلی قابل توجه نبود.

وی افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر از طرف دولت افغانستان و برخی نهادهای فرهنگی خارجی اقدامات خوبی در جهت حفظ و مرمت میراث فرهنگی افغانستان انجام شده است و امیدواریم که این کمک ها شتاب بیشتری بگیرد.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: «منار جام» در ولایت غور که ثبت جهانی هم شده است و مدرسه «شاه مشهد» در ولایت بادغیس که از بزرگترین مکاتب در عهد امپراطوران غوری است هم اکنون در خطر نابودی قرار دارند و تا کنون اقدام اساسی برای جلوگیری از فروپاشی آن ها انجام نشده است.

وی ادامه داد: همه این مشکلات باعث شده است تا ما نتوانیم اقدام شایسته ای برای حفظ آثار تاریخی در خارج از شهرهای افغانستان انجام دهیم و البته در داخل شهرهای افغانستان که امنیت وجود داشته کارهای خوبی انجام شده است.

افضلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در طول چند دهه گذشته آثار تاریخی افغانستان در جنگ نابود شده اند و بسیاری از آثار باستانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای ارتش سرخ شوروی از بین رفت و در حال حاضر نیروهای آمریکایی و ناتو هم توجهی برای حفظ این آثار ندارند و بسیاری از آثار تاریخی افغانستان آسیب دیده است.

لازم به یادآوری است که به تازگی «سازمان اتحاد بین‌المللی برای نگهداری میراث‌های فرهنگی در بخش‌های جنگی» شش میلیون دالر را برای مرمت و بازسازی بخش‌های باستانی در افغانستان کمک کرد.

 قرار است این پول برای نگهداری «بالاحصار»کابل و ایجاد مرکز باستان شناسی در بالاحصار، بازسازی مدرسه «سلطان حسین بایقرا» در هرات، مرمت «قلعه بست» در هلمند و نیز بازسازی برخی از بخش‌های باستانی در منطقه «مرادخانی» کابل هزینه شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از احتمال نابود شدن شماری از بازمانده‌های باستانی در بسیاری از بخش‌های افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

در حال حاضر در حدود چهار هزار بازمانده باستانی در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت شده است.

این در حالی است که به‌ تازه‌گی منار جام در ولایت غور به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهان اسلام شناخته شده‌است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر